10 Eylül 2009 Perşembe

kontaktör bakımı onarımı

kontaktör bakımı
Kontaktör arızası asenkron motor ve diğer yüklerin kontrollerinde sık görülen bir durumdur. Zamanla kontaklar elektrik arkı nedeniyle iletkenliğini kaybeder ve birbirlerine yapışırlar. Tek faza ve iki faza kalan motor nedeniyle termik atar. Bazende motor sargılarının yanmasıyla sonuçlanabilir.
Bazı durumlarda da kontaklar sağlamdır ancak kontaktör bobini yanabilir. Bu durumda da kontaktör hiç çalışmayacaktır. Yeni bir kontaktör almadan çok daha ekonomik olarak kontaktörünüzü tamir edebilirsiniz. Kontaktör kontakları ve kontaktör bobinleri model nosuna göre ayrı olarak satılmaktadırlar. Ve yeni
bir kontaktör almaktan çok daha ucuza gelecektir.

Tabi onarımı yapılacak kontaktörün dış plastik kasasının erimemiş ve kullanılabilir durumda olması gerekir. Ona da siz gözlemleyerek karar vermelisiniz.

Şayet elinizdeki kontaktör bakım yapılabilecek durumda ise bobin dışındaki tüm parçaların plastik kasaya ve kontaklara zarar vermeyecek kimyasallarla
temizlemeniz de gerekebilir.

Daha önce kontaktörler hakkında kısa bir yazı yazmıştım. Buradan o yazıya da bir göz atabilirsiniz. Şimdi kontaktörün sökümü, bakımı ve tekrar toplanmasına
geçebiliriz. Kontaklar yüksek akım nedeniyle birbirine yapışmış olabilir. Tornavida ve pense ile sökmeden önce birbirinden ayırabilirsiniz. Bu uygulamada anlatılanlar her marka ve güçte kontaktörde ve yardımcı kontaklarda ufak farklılıklarla uygulanabilir.
Öncelikle faz kontaklarına (dış kontaklar) ve bobin besleme a1 a2 uçlarına yalıtım sağlayan mavi kapaklar ince uçlu tornavida ile sökülür. Kapakların

sökülebilmesi için bütün kontak vidaları sonuna kadar sıkılı olmalı.
yan kapaklar
yan kapaklar
Söktüğüm 4 adet kapak.
yan kapaklar
Daha sonra faz kontakları (dış kontaklar) vidaları sonuna kadar gevşetilir ancak yuvasından çıkarılmaz. Bu sayede kontağımızın vidası kasaya takılmadan rahatça tornavida ile çıkar.
kontakların sökülmesi
Söktüğüm bütün kontaklar, (dış kontaklar) durumları iyi ve zımpara ile temizlenerek tekrar kullanılabilecek durumdalar. Daha fazla zarar görmüş kontakları değiştirin. Dikkat ettiyseniz en soldaki kontak gümüş renkli. Bu yardımcı kontaktır ve akım kapasitesi daha azdır. 13-14 nolu kısma takılmalıdır.
kontaklar
Şimdide kasayı tutan 2 adet vida sökülür. Şayet sadece bobin değiştirecekseniz buraya kadar anlatılanları pas geçin ve direk kasayı tutan 2 vidayı sökün. Ve bobini değiştirin. Bobin değiştirmek işin en kolay kısmıdır ancak ameliyata başlamışken :) kontaklarıda elden geçirmek en iyisidir.
üst kapağın sökülmesi
Bobin, nüvelerin birbirine manyetik alanla çekilmesini sağlıyor.
bobin
Kasa vidalarıda söküldükten sonra aşağıdaki parçalar elimizde olmalı. Bobin, kontaktör yayı, kapaklar, 2 adet nüve, kasanın 2 parçası, dış kontaklar ve iç kontaklar.
kontaktör parçaları
İç kontak bakımı el hüneri isteyen bir iştir. Yaylar nedeniyle kontakların sökülmesi ve takılması biraz zordur.
nüve
İç kontakların veya bobinin değişimi yapıldıktan sonra kontaktörü toplamaya başlayabiliriz. Dış kontaklar ve mavi kapakları takmadan bütün malzemeleri monte edin. Daha sonra dış kontaklar tornavida ile yerlerine yerleştirilir. Mavi kapaklar yerlerine takılır ve işlem tamamlanmış olur.
Ölçü aletiyle kontakların iletim yapıp yapmadığı kontrol edilir.
kontaktör bakımı

1 yorum :

avatar

iyi günler en kaliteli kontaktör bobini çift sargılı olandır normal 220-240 v.sargıdan sonra 20 volt civarında bir sargı daha vardır minyatür bir üçlü kontak orta ucu giriş kapalı ucu 220-240 volt sargısına açık ucuda ilave sargı ucuna bağlıdır kontaktör önce normal sargıdan çeker ve minyatür üçlü kontak pozisyon değiştirdiğindenilave sargıdan çekik kalır a..daha az akım çeker b..dolayısıyla ısı daha az olur c..daha uzun ömürlü olur. kontakların uzun ömürlü olması içinde kontak uçlarına 0.25 mirofarat ve 250 ile 500 ohm seri direci olan ark önleyiciler parelel bağlanır. teşekkür ederim orhanuslu1938@yahoo.com

Kırık Linkleri ve konuyla ilgili fikirlerinizi yorum formundan bildirebilirsiniz.