dokunmatik devresi

Denediğim bir devredir. Parmağınızla dokunma ucuna değdiğinizde transistörler iletime geçer ve röle çeker. Röle kontaklarına bir cihaz veya makina bağlanabilir. Ben bir lamba bağladım. Devrenin çalışırken çekilmiş videosunu aşağıdaki videodaki play butonuna basarak izleyebilirsiniz... Devrenin daha gelişmiş versiyonuna buradan bakabilirsiniz...


Not: röle kontaklarına 220 volt gibi gerilimlerle çalışan cihazlar bağlayacaksanız çok dikkatli çalışınız.
Dokunma ucuna 2 metreden uzun kablo bağlandığında transistörler iletime geçiyor. Sanırım elektromanyetik sinyalleri alan kablo t1 transistörünü iletime geçiriyor. Koaksiyel kablo ile denemeyi düşünüyorum. Belki dokunma ucu uzaklığı koaksiyel kablo ile artırılabilir. Daha sonra sonucu yayınlayacağım.

Güncelleme 1 : 16 Aralık 2008
Yaptığım denemede 10 metreye kadar koaksiyel kablo ile devre sorunsuz çalıştı. Koaksiyel kablonun canlı ucunu dokunmatik devresinin dokunma ucuna, şase kısmını da devrenin (-) hattına bağladım.
Devrenin çalışırken çekilmiş videosu




Güncelleme 2 : 21 Kasım 2009
Yukarıda görülen devrenin video ve devre fotoğrafı net olmadığı için devreyi bread board üzerine tekrar kurdum. Yukarıdaki devre şemasını aynen uyguladım. Elimde 2.2 Mohm direnç olmadığı için 1.5M ve 1M dirençleri seri bağlayarak 2.5M direnci T1 transistörünün beyz ucu ile eksi uç arasına bağladım. Röle kontaklarına yük bağlı değil ancak siz dilerseniz bağlayabilirsiniz. Aşağıda devre çalışırken çektiğim video ve devre fotoğrafı görülüyor.



Yorumlar

  1. fakat bir şey var arkadaşım devre çok güzel evet
    ama sadece dokunduğun sürece yanıyor elini çektiğinde sönüyor aslında bana lazım olan
    dokunduğumda yanacak tekrar dokunduğumda sönecek
    eğer böyle bir devre yaparsan paylaşırmısın
    iyi çalışmalar

    YanıtlaSil
  2. İstediğiniz devre burada ki gibi olabilir. Yalnız bu devrenin ilaveten mic. ile ses girişi var. Mikrofonu iptal ederseniz, istediğiniz özellikte bir devre olacaktır.

    YanıtlaSil
  3. s.a arkadasım video yu izledim çok güzel çalışıyor şemada verilen devreyi bire bir yaptım boyutları küçülttüm ebat olarak bir kibrit kutusu kadar bişi oldu ama çalışmıyor resimde görünen 3 adet direnç var ama şemada 6 direnç var senin yaptığın ,le şema uyuşmuyor eğer üretim aşamasında baskı devrenin alt tarafınada montaj yaptıysan ayrıntılı bir resim eklermisin.

    YanıtlaSil
  4. a.s. öncelikle devre şemasında bir hata yok. Görülmeyen dirençleri plaketin altına yerleştirmiştim. Önce buraya tıklayarak görebileceğiniz temel devreyi çalıştırmanızı öneririm. T1 transistörünün beyzine bir metalle dokunduğunuzda mutlaka transistörlerin iletime geçip ledi yakması gerekir. Şayet yanmıyor ise transistör bacak bağlantılarını kontrol edin. R1 ve R2 direnç değerlerini de düşürüp yükselterek denemeler yapabilirsiniz. Benim kurduğum devrede şemada görülen değerlerle sorunsuz çalışmıştı ama sizdeki transistörlerden kaynaklanan bir sorun olabilir.

    R3 ve RR4 dirençleri 1K , R5 direnci ise 150 ohm şeklinde devreyi kurduysanız, T1 T2 T3 BC107 ise mutlaka çalışması gerekiyor.

    Hatırlatmak istediğim önemli bir konu daha var. Devre şemasını bulduğum kitapta R1 direnci 10 M ohm, R2 direnci ise 1 M ohmdu. Bende devreyi o şekilde kurmuştum ancak ilk denememde çalışmamıştı. Daha sonra R1 direnç değerini düşürerek devreyi çalıştırmayı başarmıştım. Devreyi çalıştıramazsanız bildirin tekrar değerlendirelim kolaygelsin.

    YanıtlaSil
  5. Cenk
    Arkadaşım devreyi tamamladım gayet güzel çalışıyor bir kibrit kutusu ebatında yaptım dahada küçültmek istiyorum BC107 ve BC307 ayarında muadil bir micro trnasistör arıyorum bc107 ye yakın bc848 micro transistor buldum fakat 307 nin muadilini bulamadım ilgilenirsen sevinirim (boyutları küçültme sebebimi yaptığım projenin gizliliği nedeniyle belirtemiyorum.)

    YanıtlaSil
  6. Devreyi çalıştırdığınıza sevindim. BC307 karşılığı olarak BC857A smd transistörü kullanabilirsiniz. Kılıf yapısı SOT23. BC307 transistörünün normal karşılıkları da BC212, BC257 ve BC557. Bunlar üzerinden de aramalar yapabilirsiniz. Fakat rölenin çekeceği akımı BC857A karşılayabilirmi, onun için datasheet'ine bakmanızı öneririm. Belkide röle yerine başka bir malzeme kullanmışsınızdır.

    Sonuçta BC307 bu devrede kritik bir noktada değil. Herhangi uygun bir pnp transistör işinizi görecektir. Kolaygelsin.

    YanıtlaSil
  7. devre için teşekkürler
    parçalırının listesini ve baskı çizimini gönderirmisin
    'leon-asuka-kazama@hotmail.com'

    YanıtlaSil
  8. R1= 1M R2=2.2M R3-R4=1K R5=150 OHM R6=10K T1-T2-T3=BC107 T4=BC307 D1=1N4001 D2=LED C1=220MF/16V. RÖLE=12VDC.
    Baskıdevre çizimi maalesef yok ama aşağıdaki linkten indireceğiniz pcb programıyla çizebilirsiniz.

    http://elektroinfo.blogspot.com/2008/04/express-pcb-bask-devre-ve-sema-cizim.html

    YanıtlaSil
  9. arkadaşlar yerim gizli projesini ben elektronik imaltçıyım kendi adım yazan işlemci ürettiriyorum
    bu devirde gizlisimi kalmış proje mroje hikaye
    proje yapacaksan elini taşın altına koy

    ayrıca yaomayaçalıştığın şey basit ama maliyetli al bitana 4017 o nolu çıkışa transistör 1 nolu çıkışada reseti bağla iş bitsin

    YanıtlaSil
  10. MERHABA BENİMDE YENİ AÇTIĞIM BİR BİLİM SİTEM VAR BÜTÜN İSTEDEKİ ARKDAŞLARA SÖYLÜYORUM ÇOK GÜZEL BİR SİTE LÜTFEN ZİYARET EDİN : www.konukhaber.blogspot.com

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar:

grup priz ara kablo yapımı

gsm sinyal seviyesi asu dbm nedir

chrome ile programsız video nasıl indirilir

elektrikli fırın devre bağlantı şeması

dc motor yönü değiştirme devresi

elektronik malzeme komponent karşılık online site